Praktische Zaken
Kennismaken en aanmelden
Je kunt je aanmelden voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek van 15 minuten. We zullen dit gesprek telefonisch of via Zoom doen. We maken kennis en bespreken kort je klacht / hulpvraag. Jij kunt dan inschatten of je een voldoende klik ervaart en ik kan kijken of ik je de juiste hulp kan bieden. Blijkt het dat mijn hulp niet helemaal aansluit bij jouw verwachtingen en/of hulpvraag, dan zal ik je (indien gewenst) een voorstel kunnen doen voor doorverwijzing.
Besluiten we dat Outdoor Psycholoog Leiden past bij jouw hulpvraag dan kunnen we een uitgebreid intakegesprek plannen. Hierin word je klacht verder besproken, de ontstaansgeschiedenis ervan en je doelen en wensen met betrekking tot de vormgeving van de hulp. Samen stemmen we af wat de best passsende behandelmethode is en welke vorm van therapie (online, wandel, of equi) bij jou en je klacht past.
Verwijzers
Ben je verwijzer en wil je aanmelden? Ik ben te vinden in Zorgdomein onder het zorgvraagmenu> geestelijke gezondheidszorg> Volwassenen> klacht 18+ > bggz > Outdoor Psycholoog Leiden.
Tarieven wandeltherapie en online therapie
Omdat ik GZ-psycholoog ben worden behandelingen van lichte tot matige psychische klachten vergoed vanuit je basisverzekering. Er zijn altijd de kosten van het eigen risico. Je hebt een verwijzing van de huisarts nodig en er moet sprake zijn van een diagnose. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van je verzekering, doorgaans wordt er tussen de 60% en 100% vergoed. Ik heb bewust geen contract afspraken gemaakt met verzekeraars. Zie voor meer info. Ik adviseer je contact op te nemen met je verzekeraar om informatie over de vergoedingen van jouw verzekering te vragen. Je kunt bij je verzekeraar aangeven dat het gaat om ongecontracteerde zorg vanuit een psychologenpraktijk. Als je de codes CO0562 en CO627 noemt dan kan jouw verzekeraar aangeven hoeveel je vergoed krijgt per 60 minuten. Ik plan doorgaans afspraken in van 75 minuten.
Aan het einde van het jaar kun je overstappen van verzekeraar en/of polis. Als je rond deze tijd in behandeling gaat kan het handig zijn om over te stappen naar een andere polis en/of verzekeraar. Zie hier voor meer informatie over vergoedingen van verzekeraars bij ongecontracteerde psychologen.
Ik hanteer de tarieven zoals die door de overheid wettelijk zijn vastgelegd voor psychische zorg (het 100% NZA-tarief). Het tarief is afhankelijk van de duur en het type consult. In de regel plan ik 75 minuten voor een consult, wijken we hier meer dan 15 minuten vanaf dan pas ik dit aan op de factuur
Het vastgestelde tarief per sessie van een uur is in 2023:
- Intake/diagnostiek: €183,44 per sessie. (Gemiddeld zijn 2 van deze sessies nodig). Per 1-1-2025 wordt dit € 192,00. Dit zijn bedragen voor sessies van 60 minuten
- Behandeling: €161,46 per sessie. (Gemiddeld zijn 8-10 van deze sessies nodig). Per 1-1-2025 wordt dit €169,00. Dit zijn bedragen voor sessies van 60 minuten.
Geef je voorkeur aan gesprekken zonder vergoeding dan is het tarief voor intakegesprekken en behandelgesprekken hetzelfde als bovengenoemde tarieven. Voor inhoudelijk e-mailcontact geldt hetzelfde tarief. Dit zal berekend worden per benodigd kwartier. Voor verzoeken voor een behandelgesprek binnen 0-24 uur wordt een toeslag van €30,- in rekening gebracht. Aan een kennismakingsgesprek (15 minuten) zijn geen kosten verbonden.
Na afloop van het gesprek/e-mailcontact ontvang je de factuur. Deze moet voldaan zijn voor het volgende gesprek. Behandelingen van NIP-psychologen zijn vrijgesteld van btw.
Outdoor Psycholoog Leiden heeft geen contractafspraken gemaakt met gemeenten. Voor kinderen/jeugd is er dus geen mogelijkheid voor vergoeding
Tarieven Equitherapie
Bovenstaande tarieven gelden ook voor mijn (het psychologische) deel van deze therapie. Daarboven komt dan de prijs van de paardencoach ( €85,- per uur).
Afspraken afzeggen of verzetten
Je kunt je afspraak 48 uur van te voren afzeggen via mail of Whats-app afzeggen. Als je later afzegt moet de praktijk het volledige consultbedrag in rekening brengen. Dit wordt niet vergoed door de verzekeraar. Als je een ingeplande afspraak niet nakomt, dan brengt de praktijk ook het volledige bedrag in rekening. Dit niet wordt niet vergoed door de verzekeraar.
Wachttijden
De wachttijd voor intake bedraagt nu (september 2024) tussen de 2-3 maanden. Na de intake wordt de behandeling meestal binnen 3 weken gestart. Je kunt dit altijd nog even telefonisch bij mij checken, soms vallen er afspraken uit waardoor de wachttijd toch korter is. Als je de wachttijd te lang vindt, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. De wachttijd is niet afhankelijk van je zorgverzekeraar.
Kwaliteit
De praktijk heeft een kwaliteitsstatuut. Als je deze wilt inzien kan je het statuut bij mij opvragen.
Klachtenregeling
Ben je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over mijn zorg? Ik ga graag met je in gesprek en op zoek naar een oplossing. Wil of kunt je de klacht niet bespreekbaar maken met mij, of wens je onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waarbij ik ben aangesloten om onvrede en klachten over mijn zorg te helpen oplossen.
Heb je je klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wil je advies over hoe je om kunt gaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.
Geef je klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. Je kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor jou geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen.
Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.